Partner serwisu
Drogi i autostrady

Bomby na S19 [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura
INTERCOR

Autor:

GDDKiA

Data publikacji:
05-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
24-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
GDDKiA Rzeszów

Podziel się ze znajomymi:

W lipcu bieżącego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęła budowę kolejnego odcinka S19 pomiędzy Duklą a granicą państwa w Barwinku. Pierwsze prowadzone prace to m.in. rozpoznania saperskie, a te przyniosły ciekawe odkrycia.

W wyniku prowadzonego rozpoznania saperskiego odkryto prawie 20 000 sztuk różnego rodzaju amunicji. Wśród znalezisk jest 10 bomb lotniczych, 285 pocisków artyleryjskich i 88 granatów moździerzowych. Są także granaty RG42, F1, miny, pocisk rakietowy, zapalniki oraz amunicja karabinowa czy lotki granatów moździerzowych.

Trochę historii

Teren, na którym powstaje nowa droga był w 1944 roku areną walk pomiędzy Armią Czerwoną a III Rzeszą. Kluczową częścią operacji karpacko-dukielskiej była jedna z najkrwawszych górskich bitew II Wojny Światowej – bitwa o Przełęcz Dukielską. Do dzisiaj teren Dukli nazywany jest „doliną śmierci”.

Bitwa rozegrała się w ramach ofensywy radzieckiej na wschodniej flance frontu. Armia Czerwona (38. Armia gen. Moskalenki, wspierana przez I Korpus Czechosłowacki) zaatakowała niemiecką obronę w Karpatach, dążąc do przełamania frontu i wsparcia słowackiego powstania. Walki trwały od 8 września do 30 listopada 1944 r., a siły niemieckie stawiały zacięty opór. Operacja zakończyła się zdobyciem Przełęczy, ale kosztem ogromnych strat radzieckich i czechosłowackich (ponad 120 tys. zabitych, rannych i zaginionych). Szacuje się, że po stronie niemieckiej zginęło 70 tys. osób. Zdobycie tej strategicznej pozycji znacznie wzmocniło pozycję wojsk radzieckich na froncie wschodnim i umożliwiło im dalsze działania w kierunku zachodnim.

Odcinek przygraniczny

Wykonawcą tego 18-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej jest firma Polaqua, a wartość kontraktu to ponad 1,5 mld zł. Zgodnie z umową zakończenie wszystkich prac planowane jest w II kwartale 2027 r.

Trasa między Duklą a Barwinkiem graniczy bezpośrednio ze Słowacją. Jednocześnie jest to jeden z trudniejszych odcinków drogi ekspresowej S19 pod względem budowy geologicznej i uwarunkowań środowiskowych.

W ramach zadania wybudowany zostanie węzeł drogowy Barwinek, zlokalizowany w miejscu połączenia drogi ekspresowej S19 z istniejącą DK19. Wybudowane zostaną także obiekty inżynierskie. W ciągu trasy głównej będzie to 15 estakad. Najdłuższa będzie miała aż 1100 m długości i rozpięta będzie nad doliną na filarach o wysokości ok. 27 m od poziomu terenu. Powstanie również siedem mostów, cztery wiadukty drogowe, pięć przejść dla zwierząt (trzy dla zwierząt małych, jedno dla zwierząt średnich, jedno dla zwierząt dużych), a także szereg obiektów w ciągu poprzecznych oraz dodatkowych jezdni.

Ponadto droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne. Powstaną również cztery miejsca do kontroli i ważenia pojazdów.

Odcinek dofinansowany jest w ramach projektu pn. Stworzenie transgranicznego połączenia drogowego na szlaku Via Carpatia pomiędzy Polską i Słowacją, obejmujący realizację drogi ekspresowej S19 odc. Dukla – Barwinek (granica państwa) w ramach instrumentu Łącząc Europę (CEF 2). Zgodnie z Grant Agreement dofinansowanie wynosi 85 proc. Dla odcinka S19 między Duklą a Barwinkiem kwota dofinansowania wynosi 326 161 490 EUR.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura
INTERCOR

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

S19. Pierwsze odcinki na Podlasiu już gotowe!

Drogi i autostrady

S19. Pierwsze odcinki na Podlasiu już gotowe!

Damian Kelman 29 października 2025

Kolejny etap prac na S19. Wraca stały przebieg na DK65

Drogi i autostrady

Kolejny etap prac na S19. Wraca stały przebieg na DK65

Damian Kelman 15 października 2025

S19. Zmodyfikowano decyzję środowiskową dla obwodnicy Białegostoku

Drogi i autostrady

S19 z dofinansowaniem z programu FEnIKS

Drogi i autostrady

S19 z dofinansowaniem z programu FEnIKS

Damian Kelman 23 lipca 2025

Zobacz również:

S19. Pierwsze odcinki na Podlasiu już gotowe!

Drogi i autostrady

S19. Pierwsze odcinki na Podlasiu już gotowe!

Damian Kelman 29 października 2025

Kolejny etap prac na S19. Wraca stały przebieg na DK65

Drogi i autostrady

Kolejny etap prac na S19. Wraca stały przebieg na DK65

Damian Kelman 15 października 2025

S19. Zmodyfikowano decyzję środowiskową dla obwodnicy Białegostoku

Drogi i autostrady

S19 z dofinansowaniem z programu FEnIKS

Drogi i autostrady

S19 z dofinansowaniem z programu FEnIKS

Damian Kelman 23 lipca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij